BILET DO RAJU

Dnia 21.09.2015r. w ramach działań profilaktycznych odbył się w naszej szkole spektakl teatralny dla uczniów klas I- III. Aktorzy teatru „Kurtyna” z Krakowa wystawili sztukę pt.„Bilet do raju”. Był to spektakl ukazujący historię nastoletniej dziewczyny, której rodzice

są dumni i która nie przysparza kłopotów wychowawczych. W ich mniemaniu, godziny spędzane przez córkę przed komputerem, to efekt jej sumiennej pracowitości związanej z przygotowywaniem się do trudnych zajęć w szkole. Również są zadowoleni z organizacji przez córkę czasu wolnego poza domem. Zawierzając relacjom córki, hojnie też finansują jej zapał do pływania. W rzeczywistości jest ona typowym przedstawicielem środowiska młodzieży, które negując przestarzały i nieatrakcyjny dla nich świat podstawowych wartości etycznych i moralnych, buduje sobie własną, alternatywną rzeczywistość. Godziny spędzone przed komputerem aktywnie wykorzystuje na forach internetowych, w których anonimowi uczestnicy wymieniają się swoimi doświadczeniami w dziedzinie stosowania używek i przemocy. Młodzi ludzie, komunikujący się miedzy sobą skrótowym, pełnym wulgaryzmów i dosadności językiem z radością i dumą podkreślają swoje osiągnięcia w ilości wypitego alkoholu, wypalonych papierosów, niszczenia mienia publicznego, stosowania przemocy fizycznej i psychicznej wobec słabszych rówieśników czy wreszcie oszukiwania „wrogów”: rodziców i nauczycieli. Miara wartości człowieka i jego autooceny rośnie w tym środowisku wprost proporcjonalnie do stopnia jego faktycznej deprawacji, co w przypadku bohaterki owocuje sięgnięciem po prawdziwie zakazany owoc. Są nim mityczne dopalacze, które wydają się bezpieczniejszym rozwiązaniem niż tradycyjne, jednoznacznie negatywnie kojarzące się narkotyki. Trzeba je tylko zdobyć i umiejętnie kontrolować ich stosowanie. Ten pierwszy problem jest dla niej błahostką, bo dla babci pracoholiczki i matki, będącej entuzjastką zakupów i seriali telewizyjnych córka zbyt wiele czasu poświęca nauce i chętnie sponsorują jej karierę sportowca- pływaka. Ten drugi nie istnieje- dziewczyna uważa się za autorytet w dziedzinie używek. Jednak ten wybór i ta decyzja bezlitośnie konfrontuje ją z rzeczywistością i zmusza ją do przebudowy systemu wartości i hierarchii potrzeb.

Wartości dydaktyczne i profilaktyczne:

· przyczyny i skutki braku komunikacji w stosunkach dziecko- rodzina

· zaburzenia w procesie budowania indywidualnej pozycji w grupie rówieśniczej

· problem braku autorytetów i zafałszowania podstawowego kanonu wartości etycznych w procesie dojrzewania społecznego jednostki

· problem agresji elektronicznej (agresja, mobbing, agresja wobec pokrzywdzonych)

· przemoc fizyczna i psychiczna w środowiskach szkolnych

· profilaktyka używek: alkohol, nikotyna

· profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych / dopalacze/

· zdrowotne i społeczne skutki stosowania środków psychoaktywnych

Grażyna Cywińska – pedagog

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *